Justificació.

El llibre Muntanyes de Prades, excursions naturals, publicat l'any 2000 a Cossetània, està completament exhaurit al seu catàleg.
Potser se'n farà una reedició actualitzada, o potser no, mentrestant, aquest blog ens permetrà mantenir i millorar les excursions que hi vam explicar.
Ens saltarem tot l'apartat introductori i anirem directes als recorreguts. A cadascun hi trobareu l'enllaç a un track del web wikiloc, que us servirà per a seguir la ruta amb el gps.

divendres, 17 d’agost del 2012

Mont-ral a recer dels Motllats.

2. Mont-ral, Mas de Cisterer, el Bosquet i els Motllats.

El camí que ens convida a recórrer l’empit solell dels Motllats és un camí planer, amable, amb molta ombra. En poc menys de tres hores anirem des del poble de Mont-ral fins la Font del Grèvol, passant pel Mas de Cisterer i pel Bosquet, un nucli agregat de Mont-ral. El bosc és força maltractat en alguns racons, més ben conservat en d’altres. Es tracta d’alzinar i de bosc de pi roig, com és lògic en les alçades que ens movem, sempre per damunt dels 700 m.
El Mas de Cisterer, concretament, és un mas típic, exemple d’integració entre l’aprofitament agrícola i la conservació de la Natura, ja no en queden gaires com aquest a tot el país, si més no, sense restaurar i aprofitar per a usos didàctics i/o turístics.

Durada:  2 hores i mitja.
Desnivell: 200 m.

Accés.

Des de Valls, Reus o Montblanc, anirem fins a Alcover, hi entrem per l’E, hem de travessar tot el poble i sortir cap a l’Oest, després de passar sota l’església amb l’inconfusible campanar inacabat, girarem a la dreta, en un tomb molt tancat, seguirem rectes i, al final, quan alguns senyals ens indiquen que, si anem rectes, arribarem a l’església del Remei, girem altre cop a la dreta, la carretera comença a pujar immediatament, i força, és la TV-7041.
Anem pujant, s’albira tot l’Alt Camp i les serres que l’envolten, sota nostre, la vall de Gràcia, cremada en l’incendi de 1986, davant, el Puig de Marc, maltractat per les màquines. No hi ha cap cruïlla fins la que hem d’agafar, és a mà esquerra  i ens assenyala el poble de Mont-ral i La Mussara, poc després, en surt una altra a la dreta que va cap a l’església i s’allunya de la urbanització per a portar-nos al nucli antic. Podem deixar el cotxe a la plaça de l’Ajuntament, amb molta vista cap a la vall del Glorieta i la Serra del Pou, amb la seva silueta retallada contra la Mediterrània.
Aquí hi trobarem un plafó amb un plànol que ens proposa excursions a peu.

Descripció.

Començarem  a caminar tot seguint els senyals de GR. en direcció Sud-oest, cap al Bosquet, com que està ben senyalitzat com a GR. no ens estendrem en explicacions, no ens perdrem gens si no ens distraiem dels senyals vermells i blancs. El camí és força agradable, i transcorre enmig d’un bosc prou correcte de pi roig, barrejat amb alzines i roures de fulla petita.
Un cop arribem al poble d’El Bosquet, anirem cap a la dreta, no hi ha cap més camí, una pista forestal va baixant cap a la Font del Grèvol, un bon racó per a beure aigua, reposar i tornar a caminar. Hi podrem sentir el cargolet i les mallerengues i veure els falcons i els corbs.
Tornarem pel mateix camí fins al Bosquet, però després seguirem la carretera cap a Mont-ral, d’aquesta manera, res no ens distraurà sinó la contemplació de la Natura. No ens cal patir, hi passen molts pocs cotxes i els sentirem arribar una hora abans. Ara podrem contemplar, possiblement, les àligues marcenques i el xoriguer, que aquí s’anomena esparver. Si plou o hi ha boira, alguna salamandra, i si fa molt de sol, alguna serp, com ara la serp blanca, la serp verda o, fins i tot, l’escurçó.
Cal observar els grans cingles que ens presideixen, són els dels Motllats, un dels altiplans més magnífics i ben conservats d’aquestes muntanyes, la seva fauna, flora i geologia són incomparables, i gaudeixen d’un estat de salut envejable. Es van salvar, fa anys, de l’amenaça d’una gran urbanització.
En fi, gaudim dels Motllats, la seva fauna, la seva flora i, és clar, el seu paisatge.
Per al gps, agafarem de Wikiloc el track que és signat Fer135, molt similar a l'excursió que descrivíem al llibre:

Ambients.

Alzinar, pineda de pi roig, pineda de pi blanc, conreus -cereal i avellaners-, cingles i matollars diversos.

Recomanacions especials.

Itinerari que es pot fer a qualsevol època de l’any. De fet, és recomanable fer-lo en les diferents estacions, sobretot a la primavera i a la tardor.
Una que val per sempre: No cal collir absolutament res, la fotografia ens permetrà endur-nos a casa tot el que voguem sense malmetre gens l’ecosistema, pensem que tot, absolutament tot a la Natura és útil, i res no sobra, deixem-ho on és.

Alternatives i altres interessos opcionals.

En aquest cas, passarem pel poble d’El Bosquet, petit i tranquil, es va electrificar l’any 1997, sí, ho hem dit bé, no hi havia electricitat a les cases fins fa quatre dies. Ni clavegueram, ni res, contemplem les cases, cap ostentació, cap detall innecessari, un poble digne d’una observació reposada i meticulosa. S’hi veuen fantàsticament alguns dels cingles dels Motllats, concretament els dels barrancs de la Fou i de la Font Fresca.
Prop del Bosquet, el Mas de Cisterer, un dels més impressionants i ben ubicats de tota la zona, entre conreus de cereal, boscos ben conservats i cingleres espectaculars. Podem recular una mica a peu cap a l’Aixàviga per a veure’l. De fet, si seguim el GR. passat El Bosquet, arribarem a una pista sobre l’Aixàviga, on podem anar cap a la carretera, és una opció una mica més llarga, però veurem un altre poblet molt interessant.