Justificació.

El llibre Muntanyes de Prades, excursions naturals, publicat l'any 2000 a Cossetània, està completament exhaurit al seu catàleg.
Potser se'n farà una reedició actualitzada, o potser no, mentrestant, aquest blog ens permetrà mantenir i millorar les excursions que hi vam explicar.
Ens saltarem tot l'apartat introductori i anirem directes als recorreguts. A cadascun hi trobareu l'enllaç a un track del web wikiloc, que us servirà per a seguir la ruta amb el gps.

dissabte, 18 d’agost del 2012

Farena i Capafonts.

10. Farena, ermita de Barulles i Capafonts.

Ja ho hem dit abans, Farena és un poble preciós, com un pessebre al bell mig de les Muntanyes de Prades, un punt cèntric per a qualsevol excursió i una joia arquitectònica, faunística i paisatgística. Ja hem fet un recorregut pel Mas de Mateu i en farem un altre pel riu Brugent, però ara proposem una excursió força agradable i fàcil, molt apropiada per l’estiu, ja que passarem pel, segurament, millor  gorg del riu Brugent, el Toll de l’Olla, una piscina incomparable on podrem practicar el salt des de diversos punts amb alçades diferents.
Pel que fa a fauna i flora, podem remetre’ns als comentaris fets a l’altre recorregut pel riu Brugent, aigües, avall, ja que és del tot similar. Fixem-nos que no hi ha crancs autòctons, varen desaparèixer per causa de l’afanomicosi, una malaltia vírica.

Durada: Sobre les 3 hores.
Desnivell: 100 m.

Accés.

Ja hem descrit l’arribada a Farena, si ho volem, per a variar, podem començar l’itinerari al revés, des de Capafonts.

Descripció.

Començarem a caminar pel final del poble de Farena, quan seguim la carretera en direcció a Mont-ral, trobarem un tomb en angle recte i un gran pi que li fa ombra, just abans hi ha el començament del sender de Mas d’Antoni, és vora un marge de pedra prou nou –excepcionalment nou- hi ha senyals de PR, les seguirem. El camí és força clar i trepitjat, segueix sempre planejant i travessa un parell de torrents. Aquí és on sempre hi ha abellars, algun sender surt a la dreta i ens portaria a parades de castanyers, de gran interès, sobretot a la tardor.
Hi ha la cruïlla, també senyalitzada, del toll de l’Olla, però nosaltres hem optat per a deixar aquesta visita per al final, seguirem fins al Mas.
Al Mas, habitat tot l’any, hi ha gossos –és possible que ens segueixin tota l’excursió- i altres pistes del fet de ser habitat, siguem respectuosos. Passarem per damunt i seguirem el camí remuntant la vall, hi ha una pista dolenta, que ens durà enmig de conreus, anem cap al Collet del Mas d’Antoni, seguirem la pista fins que es torna més bona, aleshores és una bona ocasió per a gaudir de la Natura sense preocupar-nos del camí, sols hi ha una pista i ens porta directa fins a l’ermita de Les Barrulles, un racó idíl·lic, hi farem parada, hi ha aigua, taules, etc.
Seguirem per pista fins al poble, hi ha un petit pont de pedra sota, allí seguirem el senderó que va vora el riu, una mica intuïtivament, quasi sempre per l’esquerra –sempre mirarem aigües avall, com sabem, per a saber el costat- seguirem i passarem sota uns pollancres, un parell de molins quasi sota del Mas de Fortet i la Manugra, cap a Mas d’Antoni altre cop, allí seguirem la pista principal, la que accedeix al mas des del poble, a l’esquerra, just vora una cadena que sempre és oberta, surt el senderó del Toll de l’Olla, ara sí que hi baixarem, el camí és evident, el que hi fem ja dependrà del temps horari, del temps atmosfèric i de les nostres ganes, però de ben segur que serà una parada agraïda.
Finalment, tornarem a pujar a la pista i ens arribarem al poble de Farena per un camí forestal ben pla i ombrívol, al principi, i una carretera petita, després de la porta a l’esquerra, que ens hi durà ben aviat.
També podem optar per passar a l’altra banda i cercar el camí pel que hem vingut, fins a aquella cruïlla que no hem agafat.
En Matorro altre cop ens ha facilitat, mitjançant Wikiloc, el track millor per a aquesta escursió:

Ambients.

Bosc de ribera, pineda de pi roig, alzinar, conreus -avellaners- i matollars diversos.

Recomanacions especials.

Ho repetim, un itinerari ideal per a l’estiu, no passarem massa calor ja que la tornada és molt protegida per vegetació, a més, el bany és d’obligat compliment –quasi- Però també és ideal a la primavera, l’exuberància de la vegetació és digna de veure, hi descobrirem multitud d’espècies d’orquídies, a més, moltes papallones i els ocells, que ens saturaran amb els seus cants.
Compte amb les abelles, hi ha arnes a diversos punts, sobretot prop de Farena, també amb els simúlids –mosques negres-, piquen i xuclen sang i cuïcs, una espècie de mosquit molt petita i de color clar, que també s’alimenta de la nostra sang.

Alternatives i altres interessos opcionals.

Per aquesta zona ja plantegen diverses alternatives, a més, ja hem suggerit que cal visitar l’interior, el nucli antic de Farena. També ens podem arribar al molí de les truites, una antiga piscifactoria amb un torrentet i uns racons de gran interès faunístic i botànic.
A la zona hi ha un dels pocs exemples d’utilització didàctica de les Muntanyes de Prades, el Mas de Fortet, si bé notarem una certa manca de rigor pel que fa a construccions dins un Espai d’Interès Natural.